Mindful yoga als zelfzorg

Mindful yoga als zelfzorg

Waarom?

Het idee dat je jezelf voorbijloopt speelt al een tijdje, tijd dus om er iets aan te veranderen en zorg te dragen voor jezelf. De nood aan zelfzorg kan verschillende redenen hebben zoals een stressvolle opleiding of job, je gezinssituatie, verlies van een dierbare of lichamelijke problemen.

 

Mindfulness, yoga en een zachte massage kunnen je helpen om terug bij jezelf te komen, een adempauze te nemen, je concentratie, welbevinden en lichaamshouding te verbeteren. Dit brengt je opnieuw in balans, zowel fysiek als mentaal.

 

Mindful yoga 

Mindful yoga als zelfzorg is een moment in teken van jezelf en yoga, even weg van alle prikkels, drukte, te lange to-do lijstjes, het zorgen voor anderen. In plaats daarvan geniet je van een deugddoende yogasessie.

 

Tijdens de sessie beoefenen we restorative en yin yoga. Tijdens deze yogahoudingen oefenen we in het bewust worden van onze onbewuste gedachten en patronen. 

We laten de zwaartekracht werken en geven ons over aan de houdingen. Deze vorm van yoga kan best confronterend zijn, maar is o zo helend. Laat je ondersteunen door blokjes, kussens, dekentjes, een bolster… en je yogamatje. We bewegen zachtjes van de ene helende, herstellende houding in de andere. 


De yogasessie kan worden gecombineerd met een zachte massage.

Via aanraking of zachte massage kan je opgekropte spanning of overtollige energie afvoeren. Het is ook gebleken dat aanraking het immuunsysteem versterkt en pijn vermindert. Angst en stress nemen af, de gelukshormonen (oxytocine en serotonine) nemen toe.


Focus tijdens deze sessie? ‘Gewoon’ zijn, voelen en ademen.  Misschien opent mindful yoga die ene gesloten deur…naar het loslaten. 


Focussen op lichamelijke klachten? Ook dit kan... zachte yin flows, myofasciale release, Backmitra, ... verschillende manieren om fysieke blokkades 'op te lossen'. Goed om weten is dat ook deze technieken de onderliggende lagen zullen triggeren... In yogafilosofie zijn  de fysiek - mentaal en emotionele lagen dan ook verweven met elkaar.

Werkwijze

Intake

Alvoorens we een eerste sessie opstarten is het belangrijk om voldoende informatie te krijgen.Daarom is er eerst een gesprek waarin we samen op zoek gaan naar wat mogelijk is. Samen bespreken we wat je concreet wil, wat haalbaar is voor ons beiden.


De eerste sessie duurt 90 min, tijdens deze sessie leren we elkaar kennen en krijg je alle nodig uitleg en antwoorden op je vragen als die er zijn. Aan de hand van het gesprek bekijken we stap voor stap, laag per laag waar voor jou de grootste noden zitten.


Vervolgsessies

Kom je voor een tweede keer dan kan dit variëren van 60 minuten tot 90 minuten afhankelijk van de noden en zorgen die er zijn.


Voor wie

Zowel tieners (+14 jaar) als volwassenen die kampen met

  • nek-, schouder- en of rugklachten
  • reuma en andere vormen van chronische pijn
  • slaapproblemen, zowel de rust vinden om in te slapen als doorslapen
  • faalangst, onzekerheid en negatief zelfbeeld
  • stress
  • onrust, zowel in het hoofd als lichamelijk
  • concentratieproblemen


Prijs

60 min, 60 euro

75 min, 75 euro

90 min, 85 euro


Belangrijk om weten!

Mindful yoga is geen psychotherapie. Zit je met psychische hulpvragen of heb je nood aan gespecialiseerde hulp, dan combineer je best deze yogasessies met psychotherapie.


Deze sessies zijn aanvullend op de therapeutische sessies bij je psycholoog of therapeut.